|
|
M81 med 8" SCT |
Besvar
|
Side 12> |
| Forfatter | |
JesperU
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Besøg medlemmets hjemmeside
Føj til venneliste
Groupie
Medlem siden: 28 Nov 2008 Lokation: Måløv Online status: Offline Beskeder: 248 |
Citér Svar
Emne: M81 med 8" SCTSendt: 10 Mar 2010 kl. 15:40 |
|
nix det er f/5 men samplet ved (så vidt jeg husker) 1.5"/pix. Og da billedet er 750x550 pix bliver m81 ret stor hvis man viser billedet i fuld-skærm. Det sætter også ret store krav til tracking/seeing/focus/collimation. Men jeg kan se på din hjemmeside at du har et super setup (8" SCT rules)
--Jesper
|
|
![]() |
|
webweichel
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Groupie
Medlem siden: 29 Dec 2008 Online status: Offline Beskeder: 135 |
Citér Svar
Sendt: 10 Mar 2010 kl. 14:55 |
|
Wow, ser rigtigt godt, er det F10? Jeg har også tænkt at M81 kunne være næste target de står jo godt i zenith pt.
|
|
|
Mvh Steen
C8, AT66 "APO", ST-4000XCM, Canon EOS 450D, HEQ5 pro http://www.clearskies.dk |
|
![]() |
|
MStauning
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Admin Group
Medlem siden: 13 Sep 2008 Lokation: Holbaek Online status: Offline Beskeder: 4425 |
Citér Svar
Sendt: 10 Mar 2010 kl. 09:27 |
|
Jeps jeg bruger det meget, netop fordi det giver mindre støj.
|
|
|
Hilsen
Michael. _____________________________________________ En montering, et kamera, og to teleskoper |
|
![]() |
|
JesperU
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Groupie
Medlem siden: 28 Nov 2008 Lokation: Måløv Online status: Offline Beskeder: 248 |
Citér Svar
Sendt: 09 Mar 2010 kl. 23:06 |
|
Sad lige og legede med Lucy-Richardson affoldning (deconvolution) i CCDsharp (freeware) fra sbig. Jeg synes det er svært at se forskel på at køre unsharp mask i photoshop og så at lave affoldning. Det giver samme størrelse på stjernerne (ved samme ring-artifakter rundt om stjernerne) men der er markant mindre støj ved LR-affoldning. Er her nogen som har erfaringer med det?
Her er det Lucy-Richardson affoldede billede af M81 fra Måløv (det har også fået lidt ekstra med curves og levels):
![]() |
|
![]() |
|
MStauning
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Admin Group
Medlem siden: 13 Sep 2008 Lokation: Holbaek Online status: Offline Beskeder: 4425 |
Citér Svar
Sendt: 08 Mar 2010 kl. 11:07 |
|
Nope, de gange jeg har prøvet har jeg haft lige meget tid på alle fire filtre...
Tror mere det er fordi at FWHM ikke holder helt det samme i mellem hver, så ender det med at ligne støj der hænger omkring alle detajler.
Men den anden vej rundt, er noget bedre:
OneShootColor, også lave en falsk Lum som behandles for detajler - det giver gerne en del.
|
|
|
Hilsen
Michael. _____________________________________________ En montering, et kamera, og to teleskoper |
|
![]() |
|
JesperU
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Groupie
Citér Svar
Sendt: 08 Mar 2010 kl. 10:41 |
|
Hej Michael. Super billede af M1:-) Jeg vil tro at noget som kan gå galt med at bruge RGB billedet som ekstra LUM er hvis det bliver vægtet lige så højt som selve Lum billedet når de bliver lagt sammen. Det vil kunne forringe SNR. I mit tilfælde er tiden på mit lum 5.6 timer og tiden på mit RGB 1.5 timer så de burde vægtes:
5.6/(5.6+1.5)*lum+1.5/(5.6+1.5)*RGB=optimeret lum
Kan det være derfor du fik ekstra støj ved at bruge RGB som lum?
--Jesper
|
|
![]() |
|
Ginge
Newbie
Medlem siden: 23 Nov 2009 Online status: Offline Beskeder: 62 |
Citér Svar
Sendt: 08 Mar 2010 kl. 10:16 |
|
Hei Jesper! Jeg tror lysforurensningen begrenser sub-eksponeringstiden. Har du først funnet subeksponering som passer under dine forhold kan du stacke i uendelighet. Det er bare tålmodigheten som begrenser. I forurensede områder bør man vel heller stacke mer da himmelbakgrunnen ikke tillater for lange subs.
mvh Ginge |
|
![]() |
|
MStauning
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Admin Group
Citér Svar
Sendt: 08 Mar 2010 kl. 10:09 |
|
Det med at bruge RGB til Lum, virker for nogle for andre gør det ikke. De gange jeg har prøvet det, har jeg kun fået mere støj og ringere detajler.
Maks tid: Serfølgelig kommer der et tidpunkt hvor mere tid ikke rigtigt giver noget, men man skal godt nok op på meget... Det kommer dog an på hvad du skyder efter, mindre støj eller bare mere signal?
Vi havde jo en god snak om netop det på forummet for et stykke tid siden, og problemmet er jo at hver gang du vil halvere støjen - skal du fordobble tiden. Så hvis du vil ned på halv støj set iforhold til 5timer, skal du tage 10timer. Hvor meget det giver for ens billede, tjae det kommer jo helt an på objketet.
Jeg har lavet et par på rigtigt mange mange mange timer (over 40), og må sige at man så for et virkeligt støjfrit billede - og mange detajler hvis ellers hver sub er lang nok!
Skal nok linke til især min M01 om lidt...
Fandt tråden:
En M01 på lidt over 61timer. Redigeret af MStauning - 08 Mar 2010 kl. 10:13 |
|
|
Hilsen
|
![]() |
|
JesperU
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Groupie
Citér Svar
Sendt: 08 Mar 2010 kl. 10:01 |
|
Hej Timo
Jeg kører ikke bin 2 i farverne men fuld opløsning. Ved bin 2 kan man nok ikke bruge RGB til lum uden at miste opløsning.
Iøvrigt: Har I nogen erfaringer med en maksimal samlet eksponeringstid? Er der nogen mening i at samle lys ind i mere end ca. 5 timer når man bor i et lysforurenet område - vil det give noget?
--Jesper
|
|
![]() |
|
Timo
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Moderator Group
Forum moderator Medlem siden: 17 Sep 2008 Lokation: Sverige Online status: Offline Beskeder: 195 |
Citér Svar
Sendt: 08 Mar 2010 kl. 09:03 |
|
"Bruger I også det kombinerede RGB (altså RGB lagt sammen til et LUM)
til at lægge oven i det originale Lum billede for at få endnu flere
fotoner til lum billedet? Jeg har læst at man kan men jeg er ikke
sikker på hvad det giver."
Kör du bin 2 i färgerna så tror jag inte du vinner något på det, tvärtom kan de finare detaljerna suddas lite. Vad säger ni andra ? Timo |
|
|
De flesta människor blickar ner i rännstenen men somliga av oss lyfter blicken mot stjärnorna och ser en oändligt mycket större värld !
|
|
![]() |
|
JesperU
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Groupie
Citér Svar
Sendt: 08 Mar 2010 kl. 08:20 |
|
Tak skal I have.
Torben: Jeg havde egentligt taget 45 min i blå men nogle af billederne var ikke gode nok så det endte med at blive 35:35:35 min i RGB. Måske er det derfor det første billede (øverst her på siden) blev relativt rødt?
Morten: Jo, det havde jeg glemt at skrive. Jeg bruger en 0.5x focal reducer (en lille 1.25" til 300 kr). Så billedet er taget ved (ca.) f/5
Bruger I også det kombinerede RGB (altså RGB lagt sammen til et LUM) til at lægge oven i det originale Lum billede for at få endnu flere fotoner til lum billedet? Jeg har læst at man kan men jeg er ikke sikker på hvad det giver.
--Jesper
|
|
![]() |
|
morten
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Senior Member
Medlem siden: 19 Jan 2009 Lokation: Charlottenlund Online status: Offline Beskeder: 831 |
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 22:55 |
|
Jeg synes det er en rigtigt flot m81. Du har ikke brugt reducer, så det er taget med f/10?
|
|
![]() |
|
Torben Taustrup
Moderator Group
Forum moderator Medlem siden: 22 Sep 2008 Lokation: Danmark Online status: Offline Beskeder: 276 |
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 22:38 |
|
Hej Jesper
Den er du sluppet rigtig godt fra. Det er noget af en opgave at få de ydre dele med. God lang eksponeringstid - men det kræves der jo :)
Jeg bemærker, at dine farveoptagelser er lige lange. Hvordan ligger landet med den spektrale følsomhed i de forskellige farver?
Vi laver som regel flere optagelser i blå for at kompensere for den manglende følsomhed i den ende af spektret.
mvh
Torben
|
|
|
12.5" - f:5 Newton på betongaffelopstilling. Starlight XPress SXV H9 CCD kamera. Feltstørrelse: 19,6' x 14,6'. Pix: 0,84". SkyWatcher 80 mm ED refraktor.
TOC Observatory |
|
![]() |
|
Timo
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Moderator Group
Forum moderator Medlem siden: 17 Sep 2008 Lokation: Sverige Online status: Offline Beskeder: 195 |
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 22:11 |
|
Jesper, din är minst lika bra i stövområden !
Timo |
|
|
De flesta människor blickar ner i rännstenen men somliga av oss lyfter blicken mot stjärnorna och ser en oändligt mycket större värld !
|
|
![]() |
|
MStauning
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Admin Group
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 21:56 |
|
100kg er alt alt for lidt, skal prøve at se om jeg stadig har mailen. Vi snakkede lidt om netop det med at slæbe udstyret. Jeg har lidt over 135kg der slæbes op/ned hver aften, og mener han havde lidt over 200...
|
|
|
Hilsen
|
![]() |
|
JesperU
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Groupie
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 21:21 |
|
Ja, og så kører han i bil ud på landet med sin 10" BRC-250 og sit monster mount. Hele skidtet må veje mindst 100 kg og tage timer at sætte op. Så kan man tale om en seriøs astrofreak
Men du har nok ret: kombinationen af super udstyr og godt observationssted gør forskellen.
|
|
![]() |
|
MStauning
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Admin Group
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 21:06 |
|
Tjae 250mm og en ST-10. Så modsvarer 260min jo nemt 600min med noget canon/st-2000xm eller hvad ved jeg...
En ST-10 har bare verdens største QE..
Nåja også der der bare mørkt hos ham, har skrevet lidt sammen med ham. Og han kan komme frem til mag +23.. Lige hvor meget under vides stadig ikke!! Redigeret af MStauning - 07 Mar 2010 kl. 21:07 |
|
|
Hilsen
|
![]() |
|
JesperU
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Groupie
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 21:01 |
|
Hej Heine
Så prøv lige at se den her: http://www.astrogb.com/m81.htm
Jeg ved ikke hvordan han gør, man flot er det da.
|
|
![]() |
|
Wieben
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Senior Member
Medlem siden: 19 Sep 2008 Lokation: Danmark Online status: Offline Beskeder: 722 |
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 17:40 |
|
Fantastisk M81. En af de bedste jeg har set i meget lang tid.
|
|
|
Mvh Heine
Skywatcher 254, Eq6Pro, Nikon D700,Baader MPCC, Skywatcher Startravel 80, Orion SSAG. Mine billeder http://www.flickr.com/photos/8809281@N02/ |
|
![]() |
|
JesperG
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Senior Member
Medlem siden: 26 Sep 2008 Lokation: Silkeborg Online status: Offline Beskeder: 585 |
Citér Svar
Sendt: 07 Mar 2010 kl. 16:15 |
|
Superdetaljer, især kan jeg godt li´ de mørke støvområder
|
|
![]() |
|
Besvar
|
Side 12> |
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |