Astro-Forum Websted Astro-Forum Danmark Astro-Forum Sverige Astro-Forum Norge
Forum Hjem Forum Hjem > ASTRO-FORUM > TEKNIK - TELESKOPER OG MONTERINGER
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fokus>Barlow>Diagonal ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne-valg Emne-valg
Rune CB. Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 21 Sep 2009
Lokation: Norge
Online status: Offline
Beskeder: 382
  Citér Rune CB. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fokus>Barlow>Diagonal ?
    Sendt: 08 Mar 2010 kl. 17:48
Hei,

Jeg har fått vite at kombinasjonen: Fokuser > barlow > diagonal > okular - skal gi bedre forstørrelse enn: Fokuser > diagonal > barlow > okluar.

Jeg har prøvd alternativ 1, men dette ga ingen fokus/forstørrelse. Alt. 2 virker normalt og gir god fokus gjennon teleskopet. Spørsmålet blir derfor om alt.1 egentlig er mulig å bruke til visuell observasjon og hva som evt. er feil ..... ?

Mvh Rune

Celestron Omni XLT 150mm f/5 (R) equatorial refractor with Starbright XLT optical multicoatings
Celestron 2 x Ultima Barlow SV
William Optics Stereo-Viewer

Til top
MStauning Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Medlem siden: 13 Sep 2008
Lokation: Holbaek
Beskeder: 4388
  Citér MStauning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2010 kl. 20:09
Du har sikket ikke fokus vandring nok, og chancen for at du forstørrer så meget at du også ødelægger billedet er ganske stor. Det er bedre at få en barlow med mere forstørrelse istedet.
Hilsen
Michael.
Groupie
Groupie

Citér Rune CB. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2010 kl. 20:46
Hei Michael,

Det er riktig at jeg ikke har nok fokusvandring. Jeg snakket med Mogens i Astro-Optics og han fortalte det samme. Løsningen kan da være en kraftigere barlow.

Thx anyway! Smile 
Mvh Rune

Celestron Omni XLT 150mm f/5 (R) equatorial refractor with Starbright XLT optical multicoatings

Til top
natteravn Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 02 Apr 2009
Lokation: Sønderborg
Beskeder: 44
  Citér natteravn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2010 kl. 00:14
Hej Rune,
Mig bekendt er powermates fra televue de eneste der kan bruges foran diagonalen med mere forstørrelse tilfølge, uden at foringe kvalliteten af billeddannelsen nævneværdigt.

På Televue's hjemside er der en illustration af både barlows og powermate's virkemåde.

Så vidt jeg ved er Takahashi's 2x barlow designet til at bruges før diagonalen, hvis det er det du ønsker.

Hilsen natteravn
Til top
Rune CB. Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Citér Rune CB. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2010 kl. 16:49
Hei,

Jeg har sjekket Televue 5 x Powermate hos Lyra. Den ser "fet" ut, men er ganske dyr: DKK 1.695,- (inkl.mva).

Har nettopp bestilt Celestron Ultima LX 8 mm (synsfelt: 72º), så jeg får vente litt med Televue Powermate. Ellers takk for info! Smile
Mvh Rune

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Vis Drop-Down

Copyright Astro-Forum - Delivered and customized by: QCode Your Developer