Astro-Forum Websted Astro-Forum Danmark Astro-Forum Sverige Astro-Forum Norge
Forum Hjem Forum Hjem > ASTRO-FORUM > TEKNIK - TILBEHØR
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

dew Heater

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
  Emne Søg Emne Søg  Emne-valg Emne-valg
Andreas Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Medlem siden: 04 Nov 2008
Lokation: Sæby
Online status: Offline
Beskeder: 362
  Citér Andreas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: dew Heater
    Sendt: 12 Mar 2010 kl. 12:43
Hej Alle
Jacob jeg tror jeg ville købe et par (2) 2512 SMD modstande a 200ohm og lime på bagsiden af spejlet og så parallel koble dem. så får du en maks. effekt på 1,44W ved 12V det burde være rigeligt. Og så evt bruge noget kobber folie langs spideren som ledning, så man ikke får større diffraktions spikes på billeder. Konstantan tråden vil ikke være praktisk til dette formål da man skal bruge et langt stykke for at komme ned på den lave effekt.
Lars: Jeg undgår at den kortslutter ved at sy ved siden af hinaneden, men faktisk er det ikke det store problem for skulle to ledninger kortslutte længere ude får man stadig samme slut modstand. To parallelle modstande på 100ohm giver 50 ohm som samlet impedans. Skulle de kortslutte på halvvejen vil det blive (50ohm||50ohm)+(50ohm||50ohm) => (25ohm) + (25ohm) = 50ohm
|| betyder parallelle
Det kan jo faktisk være en fordel for så fungerer båndet stadig rimeligt godt selv hvis en ledning knækker. Der kan dog være problemer med for stor strøm i den der så overtager osv. Men man kan altså tillade sig at være lidt sjusket uden de helt store problemer, som jeg ser det.
Mht. ren kobbertråd ville jeg nok være lidt varsom da strømmen man får i kredsløbet kan ende med at blive relativt høj, med de udfordringer det kan give ved batteridrift. Men det er helt klart også en mulighed.

Redigeret af Andreas - 12 Mar 2010 kl. 13:04
Andreas
SW HEQ5 Pro, SW ED100 Pro, SW SK705, Celestron SLT 130
Taarning Astronomy
Til top
MogensKH Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 16 Feb 2009
Lokation: Nordfyn
Beskeder: 39
  Citér MogensKH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2010 kl. 09:02
Hej Jacob
Prøv at se det her link,fra Mejer.Der er tegning over et sek.spejl.Efter hvad jeg har læst,
Skulle 2-3 W være ok,til et sek.spejl
Mvh
MogensKH

Redigeret af MogensKH - 12 Mar 2010 kl. 09:04
Til top
Lars Malmgren Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 12 Sep 2008
Lokation: Frederikssund
Beskeder: 565
  Citér Lars Malmgren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2010 kl. 00:49
Meget flot sy-arbejde, Andreas !!  Thumbs%20Up

Men konstantan-tråd plejer ikke at være isoleret, hvordan undgår du at den kortslutter ?
Frank alias discountATM lavede en anti-dug til sin 12" SCT ved blot at vikle en hulens masse lakeret kobber-tråd rundt om tubus ved front-linsen.
Jeg husker ikke hvor mange meter, men det er en del der skal til for at nå et passende antal ohm...
Det virker fint, men er upraktisk på mindre teleskoper...
Så dit sy-design er meget interessant !!! Approve

Mvh.
Lars Malmgren / Lidemark gruppen
http://lobs.flastro.dk/
Til top
Bjørn T. Jønsson Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem siden: 15 Feb 2009
Lokation: Dokka, Norge
Beskeder: 1831
  Citér Bjørn T. Jønsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 23:07
Hejsa Mejer,

Citat: Mejer

Den koster ca. 1400 danske kr.
Så skal man investere i nogle varmebånd ved siden af. Men styreboks og 2 temperatur følere er denne pris

Det var en overkommelig pris.  Ikke akkurat billigt, men man behøver ikke at pantsætte hus og hjem heller.

Bjørn @ 60°49'54"N, 09°46'55"Ø, 298 moh.

Meade 6" Newton f/5, LXD75
Til top
Mr. Mox Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 13 Sep 2008
Beskeder: 706
  Citér Mr. Mox Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 22:48
Åh ja, zig-zag, det havde jeg glemt (jeg er heller ikke syekspert).

7W lyder heller ikke urimeligt i mine øre. Jeg havde bare ikke lige nogen idé om det var 1W, eller 10W der skulle til. Kunne måske regne på det. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale folk der laver sådan en, at sætte en smeltesikring i serie med den. En 1A bilsikring er nok velegnet til formålet. Jeg er sgu lidt nervøs for den slags skal blive glemt tændt i observatoriet og så blive meget meget varm.

Andreas, har du en idé til om man kan lave en til sekundærspejlet på en newton? Jeg har overvejet at lime et par modstande bag på, men efter at have fået kuppel har jeg ikke så store problemer med dug.
Jacob Schultz

Klik på logoet for at besøge galleriet og webshoppen.
Til top
Andreas Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Citér Andreas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:55
Hej Jacob
Jeg sidder faktisk lige og kikker på Level shifters ;-)
Din pointe er helt rigtigt man skal lige sørge for at det passer sammen.

Det er rigtigt at længden på varmebåndet er lige omkring 40 cm, men da tråden er zig-zakket er den omtrent dobbelt så lang. Mener jeg endte med mellem 80 og 90 ohm på hver af trådene, og mener den samlede modstand er ca 20 -22 ohm. Ved 12V giver det ca. 150mA pr. tråd hvilket ikke bekymrer mig, og giver maks 7,2W ((12V*12V)/20ohm = 7,2W) (for dem der lige skal ha' den med.) Og den effekt er passende, ikke at jeg vil afsætte så meget i glasset, men det er fornuftigt udgangspunkt til regulateren og man kommer ikke til at bruge tråden som sikring.
En ide kunne være at vi skulle lave en syklub Clap

Redigeret af Andreas - 11 Mar 2010 kl. 21:01
Andreas
Taarning Astronomy
Til top
Mr. Mox Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér Mr. Mox Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:41
Hvor meget effekt er det nødvendigt at afsætte i sådan et varme bånd, og hvad kan trådene tåle? Som jeg lige kan regne det ud må den samlede modstand være omkring 10 ohm (4 parallelle tråde a 40 cm)
Jacob Schultz

Til top
Andreas Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Citér Andreas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:30
Hej Mogens
Jeg skal høre min mor om hun har en sytråds dims at spinde det op på, eller noget andet der kan bruges. Det er ikke det store problem at forbinde da det er ganske nemt at lodde, med almindelig loddekolbe og tin.
Andreas
Taarning Astronomy
Til top
MogensKH Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér MogensKH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:21
Hjemme hos os,har vi den faste regel,at når jeg skal slæbes gennem stof og stil,så går vi bagefter på rov i Harald Nyborg.Det giver en gensidig respekt for hinandens revirer.jeg vil undersøge mine behov,og vil meget gerne have noget tråd.Hvordan hæfter man varmetråden,sammen med supply ledningen? kan det loddes sammen eller skal det snoes eller spændes sammen eller hvad.
Mvh
MogensKHHug
Til top
Andreas Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Citér Andreas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 19:56
Hej Alle
Jeg er sikker på at der er flere gode måder at lave det på, den her synes jeg bare var rimelig lige til. Den med modstandene vil være god til feks søger, eller okularer. Ulempen ved varmetråden er at man skal tilpasse længden på en eller anden måde således at man opnår den effekt man ønsker. Jeg gjorde det at jeg lagde fire ledninger ved siden af hinanden (parallel), så var jeg nede på den ønskede modstand.
Den tråd jeg har brugt er Konstantan tråd CuNi (kobber og nikkel) og har en modstand på 109 ohm pr.m diameter  Ø0,08mm og var en rulle jeg fandt på arbejdet (har spurgt). Det er konstantan af mærket isotan og kan åbenbart bl.a. findes på EBay.
Ellers kan jeg nok undvære noget send en mail hvis det er aktuelt.
Endnu et råd, er at tage i "Stof og Stil" og købe ordentlig velcro, den type der er lavet at rigtigt stof og som er til at få en nål igennem. Den "vi" ofte har på værkstedet er gerne at støbt plast med selvklæber bag på og knækker nålen på maskinen. Man kan med fordel tage konen med og så bare lade som om man har fået lov til at komme ud. Jeg var der en lørdag formiddag sammen med utroligt mange husmødre, og havde fornemmelsen af at de troede jeg var gået forkert LOL
Andreas
Taarning Astronomy
Til top
Mr. Mox Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér Mr. Mox Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 18:44
Tja, jeg synes ny syning med konstantantråd er et bedre design en de loddede med 1000-vi af modstande. Det er mere fleksibelt og går nok ikke så let i stykker.
Jacob Schultz

Til top
Mejer Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem siden: 20 Sep 2008
Beskeder: 1085
  Citér Mejer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 18:36

Her er der lige et link til hvordan Dew-buster foreslår hvordan man laver varmebånd selv.

http://www.dewbuster.com/heaters/heaters.html
www.mizar-observatorium.dk
Til top
MogensKH Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér MogensKH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 18:31
Genialt AndreasSmile Jeg har allerede solgt ideen til konen.Jeg går ud fra,at der findes for
skellige tykkelser,og konstanter for trådene,så jeg vil gerne høre lidt om den tråd du har brugt,den ser tynd ud.
Mvh
MogensThumbs%20Up

Redigeret af MogensKH - 11 Mar 2010 kl. 18:33
Til top
Andreas Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Citér Andreas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 18:08
Hej Alle
Her er et par billeder af det varmebånd jeg lavede i efteråret. Det virker fint skal bare ha' sat velcro'en ordentligt fast, og ha lavet en regulater. Tråden er 109ohm/m og dermed noget tynd. Jeg ved at Søren har lavet en variant med brug af laminerings-maskine hvor han klistrede de enkelte tråde op ved siden af hinanden for derefter at laminere det hele.
Håber det kan virke som inspiration.

billede 1- forsiden med almindelig overtråd, samt ledning som fører forbindelsen tilbage (syet på i hånden)

billede 2 bagsiden her ses konstantan tråden svagt, den er sigsakket på så man får større modstand og bedre kan hive lidt i stoffet uden det knækker. Konstantan tråden var spolet op på en undertråds spole, og det er syet på symaskine.

Billede 3 - det endelige resultat.

Det er jo det perfekte projekt til at bringe os astro nørder lidt tættere på konen, eller få konen til at komme lidt tættere på vores virkelighed

Andreas
Taarning Astronomy
Til top
Mejer Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem siden: 20 Sep 2008
Beskeder: 1085
  Citér Mejer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 17:35
Hej Bjørn
Den koster ca. 1400 danske kr.
Så skal man investere i nogle varmebånd ved siden af. Men styreboks og 2 temperatur følere er denne pris
www.mizar-observatorium.dk
Til top
Andreas Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Citér Andreas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 08:42
Hej Mogens med flere

Så vidt jeg husker fandt jeg også udgangspunktet til tegningerne et sted på nettet. Og rettede til med værdier m.m. jeg kunne finde, bl.a. ville jeg gerne kunne komme helt ud i grænserne (0V - batteri spænding) hvilket det design jeg fandt ikke helt kunne.
Med hensyn til varmebånd skal jeg gerne uploade de billeder jeg har i aften. Jeg har brugt tynd konstantan tråd (ledning med modstand) som jeg har viklet op på underspolen til symaskinen. Så har jeg lavet sigsak på et stykke filt/vat, og så syet det pænt ind med noget andet stof uden om. Stoffet udenom skulle jeg ha' syet velcro på inden jeg syede det hele sammen, men det ved jeg til næste gang.
Andreas
Taarning Astronomy
Til top
Bjørn T. Jønsson Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem siden: 15 Feb 2009
Lokation: Dokka, Norge
Beskeder: 1831
  Citér Bjørn T. Jønsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 01:10
Citat: Mejer

Hej Bjørn, den forstår jeg desværre ikke.

Sorry, min fejl.  I USA spør de "How much did that set you back?" når de mener at spørge hvor meget det kostet. 

set you back = sat dig tilbage (pengemessigt)

Bjørn @ 60°49'54"N, 09°46'55"Ø, 298 moh.

Meade 6" Newton f/5, LXD75
Til top
Morten Brix Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 12 Sep 2008
Lokation: Vipperød
Beskeder: 353
  Citér Morten Brix Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2010 kl. 23:08
Thumbs%20Up
MVH
Morten Brix
Altid på jagt efter noget nyt.
BRIX-ASTRO.dk
Til top
MogensKH Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér MogensKH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2010 kl. 22:23
Hej Andreas!
Dit kredsløb,er jo stort set identisk,med det jeg havde fundet,men det er smart,at lave
et kredsløb,til hver kanal,så de kan reguleres separat,og så et udtag til mountet.Har du
et billede,og beskrivelse,af varmebåndene,så er det noget,jeg vil kigge nærmere på.
Mvh
MogensKHThumbs%20Up
Til top
Andreas Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Citér Andreas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2010 kl. 22:08
Thumbs%20Up
Andreas
Taarning Astronomy
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Vis Drop-Down

Copyright Astro-Forum - Delivered and customized by: QCode Your Developer