Astro-Forum Websted Astro-Forum Danmark Astro-Forum Sverige Astro-Forum Norge
Forum Hjem Forum Hjem > ASTRO-FORUM > TEKNIK - TELESKOPER OG MONTERINGER
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilke teleskop?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
  Emne Søg Emne Søg  Emne-valg Emne-valg
Dave_Gahan Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 23 Feb 2010
Lokation: Odense
Online status: Offline
Beskeder: 103
  Citér Dave_Gahan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hvilke teleskop?
    Sendt: 11 Mar 2010 kl. 21:01
Meade ETX105 og 125 har LNT så de selv kan finde nord og level på teleskop og tilt på teleskop/stativ.
Til top
o-madsen Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 10 Mar 2010
Lokation: Auning
Beskeder: 16
  Citér o-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 20:18
Hvad er fordelen ved Celesteron og Meade?
Til top
o-madsen Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér o-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 19:04
et okular, er det det lille stykke man kikker igennem?
Til top
Mr. Mox Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 13 Sep 2008
Beskeder: 706
  Citér Mr. Mox Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 18:35
Med det budget og interesse ville jeg gå efter en god refraktor (linsekikkert) på en stabil goto-montering. Newton'er er jeg gået bort fra at anbefale, da jeg synes de er besværlige fordi man kikkert ind fra siden, og altid i en upraktisk vinkel. Til planeter kunne en god SCT (Smidth-Cassegrain teleskop) måske være en idé.

Prøv at kigge efter SkyWatcher ED80 eller en Celestron NexStar. Og husk du også skal have nogle gode okulare at kigge i - dem der følger med er som regel rimelige, men ikke fantastiske.
Jacob Schultz

Klik på logoet for at besøge galleriet og webshoppen.
Til top
o-madsen Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér o-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 13:51

Jeg ved knap nok hvad deepsky er for noget, men jeg vil se på dem takker

Ole

Til top
Henrik Vis Drop-Down
Moderator Group
Moderator Group

Medlem siden: 10 Sep 2008
Lokation: Kbh
Beskeder: 654
  Citér Henrik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 13:36
hej Ole

Af din beskrivelse lyder det som om du er specielt interesseret i planeterne, men du skriver også at du er interesseret i astronomi generelt.

Newton teleskopet (den type kikkert generet mener jeg) som JesperU henviser til er den type som vil give dig mest lys og opløsning for pengene. Det er dermed det bedste valg hvis du vil have et computerstyret teleskop til observation og evt. foto af stjernetåger, og er også det bedste valg til planetfoto.
Det er dermed det bedste all-round teleskop

Et brugt teleskop giver altid mest for pengene hvis det er velholdt, så hvis det lyder som om en newton var boget for dig, er den jo værd at kigge på. Dog vil jeg sige at den montering (LXD75) ikke er super-velegnet til deep-sky astrofoto, men det er vist heller ikke der du er lige nu

Ulempen ved den type er at den er stor, lidt uhåndterlig, og skal justeres engang imellem. Men da Auning ligger lidt ude på landet, så du skal vel ikke transportere det så langt?

Hvis du vil først og fremmest vil SE planeterne er en lang newton er også RIGTIG velegnet til planetobservationer, eller du kan istedet overveje en Maksutov som har en bedre kontrast end de almindelige newtons og er lettere at flytte rundt med. Den vil nok være bedre til lige præcis observation af planeter visuelt, men er så knap så god til deep-sky (stjernetåger)

En lang refraktor er også god: Der er en i Århus der har en Antares Elite 127mm på en CG5 til salg i Århus som jo også er tæt på dig.

Mvh Henrik
Til top
o-madsen Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér o-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 13:06

ok, tak for svaret

Ole

Til top
JesperU Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 28 Nov 2008
Lokation: Måløv
Beskeder: 248
  Citér JesperU Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 12:42
Du kan jo også overveje den her: Det ser ud som et ok køb:

Til top
JesperU Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Citér JesperU Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 08:36
For 10.000 kan du få et rigtigt godt teleskop til visuelt brug og foto/video af planeter og måne. Der hvor du får mest for pengene er hvis du køber et brugt som ikke har alt det nyeste tingeltangel som gps og hd optik og hvad det ellers hedder.

Selv har jeg en brugt 8" Meade SCT lx10. Sådan en (eller tilsvarende) kan du nok få for 5000 kr idag. Så har du motor på så den følger stjernerne og du skal bare have et kamera til (ca. 2000 kr) - så er du kørende. Og optikken er perfekt til danske forhold. Hvis du vil have en af lidt nyere model kan du f.eks gå efter en brugt lx90 (20.000 fra ny). Den har også goto. Dvs du taster bare et objekt ind i håndkontrollen så kører teleskopet selv derhen.

Sådan et teleskop er også relativt fremtidssikret forstået på den måde at du kan pille selve teleskoprøret (tubus) af opstillingen og sætte den over på en ny og bedre opstilling hvis du vil i gang med deepsky foto. Det har jeg gjort og det bliver helt sikkert billigst på den måde.

Visuelt kan du med sådan et teleskop se bjerge og kratere på månen, saturns ringe, jupiters måner og enkelte detaljer på mars og jupiter. Men du skal ikke regne med at det ligner Hubbles billeder. Du kan også opløse kuglehobe i enkeltstjerner og se galakser - men uden de store detaljer og farver. Med et kamera bagpå kan du lave nogle helt ok billeder af planeter og månen (se f.eks nogle af de billeder som bliver postet her på forum).    

Selvfølgelig er det lidt risky at købe et brugt teleskop som nybegynder men jeg vil mene at du kan være relativt sikker på ikke at blive snydt da der er så få astro-freaks her i landet og de fleste kender hinanden. Eller hvad mener I andre? Du kan også købe et brugt teleskop hos astro Erik oppe i Ålborg (www.2astro.dk) - han videresælger også brugt
 udstyr.

--Jesper  
Til top
o-madsen Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér o-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2010 kl. 07:25

top 10000 kr, men jeg ved intet om hvad jeg skal gå efter, og hvad jeg vil få ud af det.

har du teleskop, og kan du fortælle mig hvor meget dit koster og hvad billede detalje du kan se?

jeg ønsker bare at interessere mig mere for astronomi. Men jeg ved knap nok hvad jeg kan få ud af et teleskop

Ole

Til top
JesperU Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Citér JesperU Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2010 kl. 21:30

Selv med store dyre teleskoper kan du ikke se særligt mange detaljer på planeterne når du ser gennem teleskopet med det blotte øje. For at komme helt tæt på og se detaljer skal du have gang i et kamera/video og et telskop. Og helst et med en motor så det følger planeternes bevægelse hen over himlen.  

Hvor mange penge har du tænkt dig at bruge? Og er det kun planeter du har tænkt dig at se/fotografere eller vil du også bruge teleskopet til deepsky (galakser, stjernerhobe og gaståger)?

--Jesper
Til top
o-madsen Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér o-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2010 kl. 19:14

Hej

jeg vil gerne vide hvad jeg skal gå efter hvis jeg ønsker mig et teleskop der kan se planeternes overflade helt tæt på, og hvor jeg kan lave højopløslige foto, samt lave video af det jeg ser, kan tilsluttes en computer

jeg syntes det er svært at forholde mig til de mange mærker og modeller, for jeg ved jo ikke hvad de kan se

håber i kan hjælpe mig

Ole

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Vis Drop-Down

Copyright Astro-Forum - Delivered and customized by: QCode Your Developer