Astro-Forum Websted Astro-Forum Danmark Astro-Forum Sverige Astro-Forum Norge
Forum Hjem Forum Hjem > ASTRO-FORUM > ER DU NYBEGYNDER?
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er der bag rummet?

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
  Emne Søg Emne Søg  Emne-valg Emne-valg
Lehmann Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 24 Okt 2008
Lokation: Ringsted
Online status: Offline
Beskeder: 301
  Citér Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad er der bag rummet?
    Sendt: 16 Apr 2010 kl. 11:57
Jeg vil godt swappe til det univers hvor jeg vinder en kæmpe lottogevinst.

michio kaku foreslår at sorte huller er navlestrenge til andre universer og bagsiden er et White hole (Big bang). Så skal jeg bare lige finde det rigtige

Redigeret af Lehmann - 16 Apr 2010 kl. 11:58
Til top
Bjørn T. Jønsson Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem siden: 15 Feb 2009
Lokation: Dokka, Norge
Beskeder: 1831
  Citér Bjørn T. Jønsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2010 kl. 00:16
Det er isåfald en glimrende undskyldning for at snakke mindre!  Det vil de sikkert blive meget glad for i de andre universer!  LOL

Bjørn @ 60°49'54"N, 09°46'55"Ø, 298 moh.

Meade 6" Newton f/5, LXD75
Til top
Heman Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 14 Apr 2010
Lokation: Esbjerg
Beskeder: 24
  Citér Heman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Apr 2010 kl. 23:51
Citat: k_holst

Mit Gæt - hvis jeg skal gøre  mig selv rigtig rundtossetWacko

Der er vores kendte univers som videnskaben efterhånden har rimeligt overblik over. Længere ude forestiller jeg mig et tomrum og derefter flere universer tilsvarende vores.
Det kan være at der uden for vores kendte univers sker nye big bang af og til.

Men det bliver aldrig bevist så mit eller dit gæt kan være lige så godt som enhver andens gæt.
Stringe- og M-teoretikere er ellers ret optimiske med, at man evt kan påvise at big bang finder sted i parralelle universer mens vi snakker.

Til top
Milky Way
Milky Way

Citér Bjørn T. Jønsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 18:01
Mit tastatur er næsten nyt, så det ser rimeligt bra ud fremdeles ...  Det koster kun 66 kroner og derfor køper jeg bare et nyt istedet for at rænse det indvendig.  For hvordan rænser man et tastatur indvendig?  Jeg ved ikke ... men det er der bakteriene trives.  Udvendig rænser jeg det stadigt.

Citat: Tommy Frank

Hvad Erasmus angår, så er det en tankestreg  - (kort pause). Det var bare henvendt til dig- Bjørn.  Tongue

Aha, sådan!  Smile

Vi er vist ved at ødelægge tråden!

Er den ikke skak-kørt for længe siden?  LOL

Til top
Tommy Frank Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 12 Sep 2008
Lokation: Frb.
Beskeder: 441
  Citér Tommy Frank Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 17:39
Bjørn- Du bør gøre noget ved dit tastatur!
Og jo; Nordmænd trodser også grænsen for hvor der kan findes liv. Lad os bare kalde dem for muldæsler, og de er sterile. ( Altså ikke Nordmændende!)LOL
 Hvad Erasmus angår, så er det en tankestreg  - (kort pause). Det var bare henvendt til dig- Bjørn.  Tongue
 Vi er vist ved at ødelægge tråden!
Mvh.
G11-Gemini4-C9,25-GSO.200/f.5-WO72-qcam5mono-DFK31-Atik filterhjul/M.fokus på Seltek -Maxim DL5
Til top
Milky Way
Milky Way

Citér Bjørn T. Jønsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 17:09

Hvis ikke, så er min Ipod fuld af liv.

Men det er den.  Tusenvis af bakterier trives sikkert godt i din iPod.  Jeg læste et sted at i gjennemsnitstastaturet er der mere bakterier end på et toaletsæte ...

[...] bjørnedyr trodser alle tidligere regler for hvor liv kan overleve.

Nuvel, riktignok er det kaldt her på Dokka, men ille er det ikke heller!  Wink

Så hvis man ud fra den klodsede grundifinition vi har for liv kan konkluderer, at et muldyr ikke er liv fordi det ikke kan reproducerer sig, så vil man virkelig elske Erasmus Montanus-Bjørn! Wink

.... Eller var det mulæselet der var sterilt ...?  Jeg går surr i dem der.  LOL

Men Erasmus Montanus-Bjørn?  Er det mig?  Shocked

Til top
Groupie
Groupie

Citér Tommy Frank Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 15:24
Æv. Nu var det lige ved at blive sjovt.Og jeg havde lige øjnet chancen for at skabe evigt liv. Det er altid interessant når "eksperter" bevæger sig uden for deres område af bar iver.Geek
 Hvis man taler om liv, så må man gå ud fra at der tales om biologisk liv i den grundsubstans som vi har erfaring med her på jorden. Og dermed en organisme med et grundlæggende molekyle der hedder DNA. Hvis ikke, så er min Ipod fuld af liv.
 DNA'et kan kun tåle temperaturere op til 60C. derefter denatuerer det. Det viser sig så at nogle former for bakterier trives bedst ved meget højere temperaturere, og bjørnedyr trodser alle tidligere regler for hvor liv kan overleve.
 Så hvis man ud fra den klodsede grundifinition vi har for liv kan konkluderer, at et muldyr ikke er liv fordi det ikke kan reproducerer sig, så vil man virkelig elske Erasmus Montanus-Bjørn! Wink
Mvh. Tommy Frank

Redigeret af Tommy Frank - 13 Apr 2010 kl. 15:27
G11-Gemini4-C9,25-GSO.200/f.5-WO72-qcam5mono-DFK31-Atik filterhjul/M.fokus på Seltek -Maxim DL5
Til top
Jesper Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem siden: 13 Sep 2008
Lokation: Kastrup
Beskeder: 1580
  Citér Jesper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 12:56
Jeg tror jeg vil stoppe her, ellers kan tråden som Tommy skrev fortsætte evigt, og vi kommer tydeligvis ikke ud af flækken. Forhåbentlig er der no hard feelings Smile
Til top
jay Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 31 Dec 2009
Beskeder: 100
  Citér jay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 11:45
Jeg vil mene, at når man godtager muligheden for at konstanterne kunne være anderledes, godtager man at der nok har eksisteret andre universer før, og måske enda samtidig, som har (haft) andre konstanter. Hvis der er mere end et univers, er der nok uendeligt mange universer, og så vil nogen af dem have de konstanter vores har, og der vil altså være mulighed for at liv som vi kender det kan opstå der.

Vi kan jo også indele vores have i en masse felter, der hvert får forskellig mænge lys. I et givent felt vil der gro præcis de planter der behøver denne mængde lys. Så kan disse planter undre sig over hvorfor mængen af lys lige passer til dem.

Citat: MStauning

... Så hvad er liv entenlig?

Netop!

Der er så mange måder vi kunne forstille os liv på, ud over den måde vi kender det på, og derudover er der vel uendelig mange måder vi ikke kan forestille os eller forstå.

Organismer kunne jo eksistere i en så tynd form, at vi slet ikke kan se dem. Variationer i tåger, elektriske felter,... Så længe der er noget der kan reagere med noget andet, må der være mulighed for liv.

Redigeret af jay - 13 Apr 2010 kl. 11:52
Til top
jay Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Citér jay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 11:35
.

Redigeret af jay - 13 Apr 2010 kl. 11:52
Til top
jay Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Citér jay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 11:32
.

Redigeret af jay - 13 Apr 2010 kl. 11:50
Til top
jay Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Citér jay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 11:31
Citat: Jesper

Sagen er at når man ændrer på konstanterne får man en masse universer som falder sammen på kort tid, eller hvor der ikke dannes stabile atomer og så videre og så videre. Kun ganske få er egnede til noget som helst. Vi må jo sætte visse forudsætninger for at det er troværdigt at en evolution kan finde sted. Jeg er selv SF fan men F'et står som bekendt for fiction Wink.

Der er alligevel uendelig mange muligheder, hvor det bare vil være et anderledes univers.

Og selv i et univers hvor atomer som vi kender dem ikke kan opstå, betyder det ikke at liv ikke kan opstå.

Med de fleste "indstillinger" kan vi slet ikke vide hvad der egentlig ville ske.

En af forudsætningerne for liv er uden tvivl at komplekse systemer i det hele taget kan eksistere og udvikle sig i universet. Det kan de i vores fintunede univers fordi der er stabile atomer, tid nok osv.

Du kan da ikke bare lave den forudsætning at der skal stabile atomer til for at lave komplekse systemer.

I flertallet af universer hvor der skrues tilfældigt på konstanterne er den basale forudsætning at komplekse systemer kan findes ikke opfyldt.

Det kommer også an på inden for hvilken størrelse du tilfældigt justerer disse konstanter. Altså må de være alt mellem minus uendelig til plus uendelig, eller er det fra 0 til 100, osv. Derudover kan vi jo ikke sige præcis hvordan sådan et univers kunne udvikle sig, og om der kunne være komplekse systemer.

Redigeret af jay - 13 Apr 2010 kl. 11:56
Til top
Lehmann Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 24 Okt 2008
Lokation: Ringsted
Beskeder: 301
  Citér Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 11:21

Det er forkert, eller i hvert fald meningsløst at tale om hvad der er bagved eller udenfor rummet. Universet er alt hvad der er, og selv om man kan tænke sig "parallelle" universer vil de sikkert altid være uden for vores rækkevidde, hvis de overhovedet findes. Vi mennesker er en del af universet, og vi kan derfor aldrig se universet "udefra" hvad det så end måtte betyde - sikkert ingenting. Beklager men så vidt det vides er det dine venner der har ret.

Tja man kan jo sige at spørgsmålet slet ikke kan stilles, det giver simplethen ingen mening.
Alene det at man forsøger at besvare spørgsmålet fordrejer tingene. Selv ordet ingenting er et forkert svar, da det antyder at vores univers har en grænse, hvilket det i praksis ikke har.

EDIT : Multivers teorierne bevæger sig heller ikke uden for de fysiske grænser af vores univers. Det er paralelle universer som bogstaveligt eksisterer oven i vores kun adskilt af 
Dimensioner ikke afstand. 

Redigeret af Lehmann - 13 Apr 2010 kl. 11:36
Til top
Groupie
Groupie

Citér Tommy Frank Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 10:11
Bjørn- Læs ordet "den klassiske". Der hvor tingene går galt, er når man forlanger at tingene skal være sort eller hvidt. Der er ingen regler uden undtagelser. Alting er relativt, osv,osv.
Og derfor har denne tråd potentiale til evigt liv.Big%20smile
 Mvh. Tommy Frank. 
Til top
Jesper Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Lokation: Kastrup
Beskeder: 1580
  Citér Jesper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 10:08
En af forudsætningerne for liv er uden tvivl at komplekse systemer i det hele taget kan eksistere og udvikle sig i universet. Det kan de i vores fintunede univers fordi der er stabile atomer, tid nok osv. I flertallet af universer hvor der skrues tilfældigt på konstanterne er den basale forudsætning at komplekse systemer kan findes ikke opfyldt. Spørgsmålet om fintuning går videre, men det er det grundliggende som jeg forstår det.
Til top
Milky Way
Milky Way

Citér Bjørn T. Jønsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 10:00
Men muldyr lever da, selv om de ikke kan producere noget afkom?

Hvad hvis vi laver en robot der er bevidst sig selv (ala "Data" i Star Trek), men hverken kan indta næring eller reprodusere sig selv - er det så ikke liv?

Ellers synes jeg definitionen din har en svakhed, Tommy Frank, fordi den inneholder ordet den skal definere.

Redigeret af Bjørn T. Jønsson - 13 Apr 2010 kl. 10:02

Til top
Frederik Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 11 Apr 2010
Lokation: Slagelse
Beskeder: 65
  Citér Frederik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 09:54

Den klassiske defination på liv er vel, at det er en organisme der er i stand til at omsætte stof, for dermed at oprette livet, og så også at være i stand til at reproducerer sig selv.

Det lyder meget fornuftigt Smile
Mvh Frederik.
Til top
Groupie
Groupie

Citér Tommy Frank Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 09:50
Den klassiske defination på liv er vel, at det er en organisme der er i stand til at omsætte stof, for dermed at oprette livet, og så også at være i stand til at reproducerer sig selv.

Redigeret af Tommy Frank - 13 Apr 2010 kl. 09:50
Til top
Milky Way
Milky Way

Citér Bjørn T. Jønsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 09:32
Citat: MStauning

Så hvad er liv entenlig?

Svært spørgsmål!  Kør debat!  Big%20smile

Måske det er en biolog her på forumet der kan svare med definitionen på liv?

Til top
MStauning Vis Drop-Down
Admin Group
Admin Group

Lokation: Holbaek
Beskeder: 4425
  Citér MStauning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Apr 2010 kl. 09:12
Ribbel effekten, en bette ændring her giver på lang sigt et kæmpe forandring senere.
Er det ikke lige hvad evolution sådan i bund og grund handler om? Og hvad er liv entelig for en størrelse, her tænker jeg lidt på at for ikke så lang tid siden - der var en forudsætning for liv jo lys og rentvand. Nu finder man så liv der ikke kræver de to ting, liv der kræver svovl og varme, liv der bare skal have lidt varme (-20 og derover) samt lidt krystal. Så hvad er liv entenlig?
Hilsen
Michael.

Skift forum Forum tilladelser Vis Drop-Down

Copyright Astro-Forum - Delivered and customized by: QCode Your Developer