Astro-Forum Websted Astro-Forum Danmark Astro-Forum Sverige Astro-Forum Norge
Forum Hjem Forum Hjem > ASTRO-FORUM > ER DU NYBEGYNDER?
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af teleskop og kamera

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne-valg Emne-valg
SWR Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 15 Jul 2010
Lokation: Sønderborg
Online status: Offline
Beskeder: 56
  Citér SWR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af teleskop og kamera
    Sendt: 23 Jul 2010 kl. 12:11
Jep. Smile
Til top
SWR Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér SWR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 20:28
Hej Mogens

Jeg glemte at svare på et par af dine tips...
Citat: Mogens Zachariasen

M.t.h. generelle leveringstider på Edge HD teleskoperne,  har Celestron et nyhedsbrev som opdateres en gang imellem: http://www.celestron.com/c3/images/product/edgeHD/EdgeHD-Letter.pdf
Det lyder ikke rart med så lang ventetid. Cry Jeg så på din hjemmeside at du også sælger Celestron ... har du lige så lang ventetid?.

M.h.t. kamera:   Hvis du er på jagt efter et colour CCD kamera til Hyperstar så har Michael hvistnok stadig et Starlight Xpress SXVF-M8C til salg. http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=3291&PN=2
Det lyder som et rigtigt godt tilbud, men jeg synes at 3um pixelstørrelse er lige i underkanten ... ud fra hvad jeg kan læse mig til ville 5-6um være mere passende til et C11 med Hyperstar. Det ville give en pixelopløsning på 1,1" i f/2 positionen og 0,22" i f/10 positionen. Det virker lige lovligt kleint???.

Mvh Søren
Til top
Mogens Zachariasen Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem siden: 19 Sep 2008
Lokation: DK-Nykøbing F.
Beskeder: 268
  Citér Mogens Zachariasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jul 2010 kl. 22:57
Hej Søren,

Ja,  jeg sælger Celestron, Starlight Xpress, Starizona, ADM og Baader m.m.

Jeg importerer alt selv,  bortset fra Celestron som skal købes via dansk importør som så køber i UK, som så køber fra Celestron.

Leveringstiderne er derfor mindst lige så lange,  med mindre at der lige skulle være noget ledigt på vej til UK.

Importørens sidste aktuelle pris på CGEM 1100 HD er i øvrigt kr. 40.995 inkl. moms.

M.h.t. Hyperstar og kamera:
Da jeg foreslog Michaels SXVF-M8C var det primært til brug på Hyperstar da det giver en større sampling p.g.a de mindre pixels. 

Synes også at det er så godt et tilbud, at det kunne bruges til det formål alene,  og så suppleres af et andet kamera til optagelser ved f:10, f:7,5 eller hvad der ellers er af muligheder.      (Baader oplyser i øvrigt at der skulle komme en  f:7,5 reducer til Edge HD).

Denne side har nogle formler for beregning af pixelopløsning og sampling: http://geogdata.csun.edu/~voltaire/pixel.html

Andre må gerne kommentere om den er brugbar.  Kunne være interessant.

Mvh
Mogens
Til top
SWR Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér SWR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2010 kl. 00:06
Hej Mogens

Tak for svaret. Smile

Det lyder som gode og grundigt overvejede betragtninger vedr. pixelstørrelse. Det eneste der overrasker mig er deres anbefalinger om i yderste fald at gå helt med i 0,25" opløsning på planetfotos ... hvorfor kan det betale sig at oversample så kraftigt på planeterne. Vil seeing forholdene ikke forhindre den gode opløsning ved pixelstørrelser under 1"?.

Mvh Søren
Til top
k_holst Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 09 Sep 2008
Lokation: Ebberup, Assens
Beskeder: 873
  Citér k_holst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2010 kl. 02:09
Hej Søren.

Ved planetfoto gælder helt andre regler end ved deepsky. Her bruger man "Lucky imagining" - skyder 15-60 billeder i sekundet og sorterer alle de ringeste væk. På den måde kan man bruge de billeder hvor seeingen er rigtig god og udnytte den fine opløsning.
Det betyder også at du ikke kan finde et kamera der er godt til både deepsky og planeter. Både pga. opløsningen og udlæsningshastighed.
Mvh. Kim.

WO Megrez 110 ED, WO 66 SD, TS 8" Newton
SkyWatcher EQ6 Pro
Meade DSI Pro III, Qcam 5 mono
Til top
SWR Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér SWR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2010 kl. 07:06
Hej Kim

Tak for tippet. Jeg kan godt se at stor opløsning og høj udlæsningshastighed strider lidt mod hinanden, så måske skulle jeg finde et godt planetkamera og et godt deep sky kamera, således at begge kan guide hinanden.
Hvad ville være et eksempel på et godt planetkamera?, og er det bedst med one-shot colour eller er det bedre med monokrom + filtre?.

Edit: Hvis man bruger Mogens råd om 0,25" pixelopløsning skal jeg altså finde et kamera med en pixelstørrelse på 0,25*2800/206,265=3,4um. Hvis jeg samtidig skal dække en diagonal på ca. 27mm (fra HyperStar ... svarer det til arealet i f/10 positionen???), bliver det til ca. 21,6x16,2mm=6353x4765pixel=30Mpixel.
Der er noget der siger mig at det bliver mere end svært at finde et kølet 30Mpixel CCD kamera med 3,4um pixels og 15-60 frames pr. sekund! ... Hvad er det jeg overser? ... er det belyste areal meget mindre i f/10 positionen?.

Det QHY5 kamera jeg har kikket på kan udlæse 15FPS i 1280x1024 opløsning og 50FPS i 640x480 opløsning, så selv om det kun er en ½" chip kunne det måske bruges som planetkamera? (hvis chippen er stor nok?).
Måske skulle man så få den i farveversionen til planetbrug?, men er den så stadig følsom nok til guiding med en 9x50mm søger?.

Mvh Søren

PS: Hmmmmmmm .... jo mere man finder ud af, jo flere spørgsmål er der. Shocked

Redigeret af SWR - 29 Jul 2010 kl. 09:59
Til top
Lars Malmgren Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 12 Sep 2008
Lokation: Frederikssund
Beskeder: 565
  Citér Lars Malmgren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2010 kl. 15:51
Vi er mange der bruger et QCam5 (samme som QHY5) til netop planeter og det er ganske godt.
Se den danske forhandler her http://www.astroqcam.dk
Mvh.
Lars Malmgren / Lidemark gruppen
http://lobs.flastro.dk/
Til top
morten Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem siden: 19 Jan 2009
Lokation: Charlottenlund
Beskeder: 820
  Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2010 kl. 18:23
Det samme gælder QCAM9 color, det forhandler astroqcam også, du er godt tjent med en dansk leverandør som yder god service og rådgivning. Henriks pris specielt på farvekameraet er yderst konkurrencedygtig.
Til top
SWR Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Citér SWR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2010 kl. 10:50
Hej Lars og Morten

Tak for tippet. :)
Det er faktisk udemærkede priser. Hvis man tager højde for 4,2% told og 25% moms er det faktisk kun en anelse dyrere end at købe i USA, og så kan man jo lige så godt købe det her hjemme. :)

Mvh Søren
Til top
Jesper Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem siden: 13 Sep 2008
Lokation: Kastrup
Beskeder: 1571
  Citér Jesper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2010 kl. 17:27
Citat: Mogens Zachariasen

Denne side har nogle formler for beregning af pixelopløsning og sampling: http://geogdata.csun.edu/~voltaire/pixel.html

Andre må gerne kommentere om den er brugbar.  Kunne være interessant.

Mvh
Mogens

Den artikel  vil jeg gerne kommentere. Der er megen god information i den, men når de stærkt fraråder undersampling og stærkt tilfråder oversampling, synes jeg der er helt skudt ved siden af, i hvert fald når vi taler om det udstyr vi bruger i dag.

Undersampling: Firkantede stjerner vil jeg kalde et ikke-eksisterende problem. De viser et eksempel http://geogdata.csun.edu/~voltaire/starc3.html . Men hvem ville, for det første, finde på at skalere et billede op med en simpel algoritme, sådan at pixlerne vises som små firkanter? Tværtimod skalerer vi som regel billederne ned i dag, hvor mange bruger multi-megapixel kameraer. For det andet stacker vi jo altid mange subs, og stacker man 10-20 af den viste type srjerner får man en fin rund stjerne ud af det. Deres eget billede modbeviser egentlig deres påstand.

Undersampling giver mere lys pr. pixel, og svarer dermed til at reducere f/forholdet, men uden visse af de problemer reduktion af f/forholdet kan give (farvefejl, vignettering, feltkrumning ...). Det eneste undersampling ikke er godt for er opløsningen, men det er prisen man betaler for fordelene. At man ikke får alle de detaljer systemet kan yde med, betyder jo ikke noget hvis det er et widefield billede man ønsker at tage.

Oversampling: Jeg synes også det er lidt forkert at råde til at oversample. Oversampling resulterer i mindre lys pr. pixel, og dermed længere eksponeriongstid, uden at man vinder flere detaljer ved det. Oversampling er spild af tid medmindre det gøres af æstetiske årsager: Fordi man gerne vil have en god størrelse på små objekter for eksempel.

I det hele taget synes jeg at optimal sampling, undersampling, oversampling, det er alt sammen et spørgsmål om hvad det er man vil opnå med sit billede.
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum tilladelser Vis Drop-Down

Copyright Astro-Forum - Delivered and customized by: QCode Your Developer