|
|
Har jeg forstået det med buesekunder?? |
Besvar
|
| Forfatter | |
Mejer
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Besøg medlemmets hjemmeside
Føj til venneliste
Milky Way
Medlem siden: 20 Sep 2008 Online status: Offline Beskeder: 1079 |
Citér Svar
Emne: Har jeg forstået det med buesekunder??Sendt: 28 Jul 2010 kl. 09:50 |
|
Hej alle. Jeg har læst lidt i Jesper Sørensens Astrofoto bog, og stødte på et emne der omhandler ccd chip, kikkert og buesekunder. Jesper skriver at den optimale opstilling er ca. 2 buesekunder. Så har jeg foretaget nogle udregninger, jeg gerne vil dele med jer, for at finde ud af om jeg har forstået det helt rigtigt. Jeg har taget billeder af galakser, hvor jeg har brugt følgende opstilling. Meade Lx200r 14" brændvidde 3556mm, med 0.63 Celestron reducer, så den nye brændvidde er 2242,8mm. Qcam9 mono ccd cam, med en pixel størrelse på 5,4mikron. Så ser det sådan her ud: (5,4 / 2242,8 x 206,27) = 0,4966 buesekunder. Det vil sige meget under, hvad der er det optimale. (Efter bogens udsagn). Ved 2x2 binning: (10,8 / 2242,8 x 206,27) = 0,9932 buesekunder. Ved 3x3 binning: (16,2 / 2242,8 x 206,27) = 1,4899 buesekunder. Vil det så sige, at jeg bliver nød til at køre med 3x3 binning på ccd'en for at få det optimale resultat. Skal så siges at jeg kun har prøvet 1x1 binning, hvor jeg har fået tilfredsstillende resultater. Mejer |
|
|
www.mizar-observatorium.dk
|
|
![]() |
|
chrjensen
Groupie
Medlem siden: 09 Dec 2008 Lokation: København Online status: Offline Beskeder: 191 |
Citér Svar
Sendt: 28 Jul 2010 kl. 10:31 |
|
Udregningen ser rigtig ud. Forskellen er ikke umiddelbart til at se på billeder. Grunden til at 2" er optimalt, er at under normale danske forhold, gør seeing at man ikke kan opløse større detaljer.
Grunden til at det ikke er optimalt at have mere end én pixel per 2", skal findes i signal-til-støj forholdet (SNR). Ved at have flere pixels der dækker et areal på 2"x2" vil du tilføre udlæsestøjen til dit datasæt flere gange. Samlet set giver det er dårligere SNR, end at udlæse én gang.
Det vil også sige, at der ikke er noget ved at vinde ved binning hvis ikke binningen sker på chippen - altså før forstærkning og A/D konvertering. Det giver f.eks. ikke bedre SNR efterfølgende at lave binning i softwaren.
Disse betragtninger er kun vigtige når vi taler om at hive de aller svageste detaljer og svage objekter ud af et billede, eller lave meget præcise lysstyrkemålinger. Redigeret af chrjensen - 28 Jul 2010 kl. 10:32 |
|
![]() |
|
Jesper
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Milky Way
Medlem siden: 13 Sep 2008 Lokation: Kastrup Online status: Offline Beskeder: 1571 |
Citér Svar
Sendt: 28 Jul 2010 kl. 11:19 |
|
Det er også vigtigt at poientere at 2" er en gennemsnitsværdi for danske seeingforhold. Der kan være nætter med god seeing hvor 1" er optimalt. Og så synes jeg ikke man skal hænge sig alt for meget i det med optimal opløsning. Man kan sagtens tage fine billeder med ret store afvigelser fra det den optimale opløsning. Det er lige så vigtigt at tænke over hvad det er man vil med billedet.
Alt i alt vil jeg mene at 2x2 binning med reducer er det bedste med netop dit setup. 3x3 kommer måske tættere på seeingen, men giver næsten for få pixels. Redigeret af Jesper - 28 Jul 2010 kl. 11:20 |
|
![]() |
|
Mejer
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Milky Way
Citér Svar
Sendt: 28 Jul 2010 kl. 11:27 |
|
Tak for svarene. Så er der jo bare at prøve ved 2x2 binning, næste gang det bliver godt astro vejr. Gad vide hvornår det bliver??
|
|
|
|
|
![]() |
|
Holm
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Groupie
Medlem siden: 17 Sep 2008 Lokation: Randers Online status: Offline Beskeder: 313 |
Citér Svar
Sendt: 28 Jul 2010 kl. 11:31 |
|
@Mejer; Godt indlæg - fint lige at få opfrisket..
Og tak til dig Jesper!Jeg havde et indlæg i sidste uge omkring reducer/kollimering og selvom min kollimerings-stjerne så fin ud så anbefalede du at trimme nærmere fokus-punktet. Det gjorde jeg og det blev noget bedre, ikke helt perfekt endnu, men det skal nok blive acceptabelt..
(undskyld Mejer, jeg lige grabbede tråden.. )
|
|
|
Celestron C8, Skywatcher 80mm Guideskop, Alccd-5, HEQ5-Pro, Canon EOS450D
|
|
![]() |
|
Mejer
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Milky Way
Citér Svar
Sendt: 28 Jul 2010 kl. 12:04 |
|
Du er tilgivet Holm.
I år har jeg alle stumperne fra start, så jeg skal i gang med at lave LRGB billeder for første gang. Sidste astro år, nåede jeg lige at lave 3 sort / hvid billede af nogle messier objekter, uden nogen form for filtre. I år har jeg filterhjul, fyldt med diverse filtre. Så jeg er meget spændt på at komme igang igen. Så kan man lige så godt bruge ventetiden til at få styr på det sidste. ![]() |
|
|
|
|
![]() |
|
Mr. Mox
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Senior Member
Medlem siden: 13 Sep 2008 Online status: Offline Beskeder: 696 |
Citér Svar
Sendt: 29 Jul 2010 kl. 14:17 |
Det er ikke helt korrekt. Det er rigtigt at det optimale er analog binning på chippen, da udlæsningsstøjen dermed bliver mindst mulig, nemlig ca en fjerdedel af det u-binnede billed.
Det store problem i udlæsningsstøjen er ikke dens størrelse men dens variation fra billede til billede. Hvis der ikke var nogen variation kunne den fjernes 100% med en enkelt bias-frame.
Matematisk set kan udlæsningsstøjen i en pixel beskrives som en middelværdi (u) og en varians (v). Groft sagt så vil den målte værdi liggen indenfor u +/-3*kvrod(v) [1]
Det er middelværdien vi forsøger at estimere ved at tage biasframes, og variansen vi eliminerer ved at bruge mange frames.
Hvis man lægger fire pixels sammen (tager gennemsnit) vil man som resultat få en værdi der beskrives med middelværdi ubin = (u1+u2+u3+u4)/4 og varians vbin = (v1+v2+v3+v4)/16. Den målte værdi vil ligge indenfor ubin +/- 3*kvrod(vbin)
Hvis variansen for de fire pixels er (ca) den samme, så vil en 2x2 binning reducere udlæsningsstøjen støjen med en faktor 2:
(v1+v2+v3+v4) = 4*v/16 = v/4
kvrod(v/4) = 1/2 * kvrod(v)
[1] Antaget normalfordeling
|
|
![]() |
|
Jesper
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Milky Way
Medlem siden: 13 Sep 2008 Lokation: Kastrup Online status: Offline Beskeder: 1571 |
Citér Svar
Sendt: 30 Jul 2010 kl. 11:16 |
|
Software binning svarer vel mere eller mindre til at resize billedet til en mindre størrelse. Og almindelig downsizing reducerer jo også støjen væsentligt, som man hurtigt erfarer som astrofotograf.
|
|
![]() |
|
Mr. Mox
Medlems profil
Send privat besked
Find medlemmets indlæg
Føj til venneliste
Senior Member
Medlem siden: 13 Sep 2008 Online status: Offline Beskeder: 696 |
Citér Svar
Sendt: 30 Jul 2010 kl. 14:11 |
|
Det gør det nemlig helt bestemt!
|
|
![]() |
|
Besvar
|
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |