Astro-Forum Websted SÅ SKETE DET! Astro-forum.dk er pr. midnat 2. nov. 2017. permanent flyttet.
Det renoverede site kan findes her:
https://forum.astronomisk.dk
På det nye site kan du læse mere om, hvad du skal gøre, for at logge ind på det nye forum.
Venlig hilsen /administrator
Astro-Forum Danmark Astro-Forum Sverige Astro-Forum Norge
Forum Hjem Forum Hjem > ASTRO-FORUM > ASTROFOTOS OG -TEGNINGER
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ildkugle med røg

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne-valg Emne-valg
Paul Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 22 Aug 2011
Lok.: Lyngby
Status: Offline
Beskeder: 1443
  Citér Paul Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ildkugle med røg
    Sendt: 12 Nov 2012 kl. 15:12
Fangede denne ildkugle eller meget kraftige stjerneskud (hvad er definitionen på en ildkugle udover at det er et kraftigt stjerneskud) i nat og man kan se røgen fra den drive væk på flere 20 sec subs efterfølgende, hvilket betyder at man kunne se røgen i flere minutter.

Ved ikke hvor langt nede i atmosfæren den har været siden man kan se røg fra den.

Herunder en lille timelapse video der viser røgen fra Tauriden drive væk over 20 minutter

http://dl.dropbox.com/u/10848540/Astro/November/12%20November%202012/Ildkugle%2012%20November%2002.17.20/Tauride.wmv

Herunder en kort timelapse version

http://dl.dropbox.com/u/10848540/Astro/November/12%20November%202012/Ildkugle%2012%20November%2002.17.20/Tauride%20November%2012th%20021720%20short%20version.wmv

Herunder link til billede i fuld opløsning

http://dl.dropbox.com/u/10848540/Astro/November/12%20November%202012/Ildkugle%2012%20November%2002.17.20/Kraftig%20tauride.jpg

UPDATE: 13-11-2012, Nye billeder plus timelapse. Hvert billede er taget med 20 sekunders eksponeringstid, så de fem billeder herover repræsenterer et minut og fyrre sekunder.

UPDATE: 15-11-2012, Nyt 1280 billede + billede i fuld opløsning tilføjet.

Redigeret af Paul - 15 Nov 2012 kl. 10:20
Tro starter hvor viden stopper
Til top
Tom A Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem: 03 Maj 2011
Lok.: Møn
Beskeder: 684
  Citér Tom A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 15:20
WOW!!!
Flot fanget Clap

Måske en Tauride, retningen kunne vist godt passe.
Avnø Naturcenter - Stedet hvor nattemørket og AFFS mødes.
Min blog: grib-stjernerne.dk
Til top
Paul Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Citér Paul Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 15:25
Hej Tom, Tak...når man nu tager flere hundrede / tusinde subs hver gang man er ude skal man også have lov til at være heldig fra tid til anden :-)

Det var forøvrigt en kamp at holde objektivet fri for dug, skulle have en tur med føhnen flere gange i timen.

Herunder den næste 20 sec sub.

Kan man katagorisere den som en ildkugle eller blot et stjerneskud?

Så forøvrigt en del stjerneskud i nat, som om de kommer i byger et par stykker af gangen.
Til top
JesperG Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 26 Sep 2008
Lok.: Silkeborg
Beskeder: 2096
  Citér JesperG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 16:25
Til lykke Paul
Den ser helt fantastisk ud, og røgfanen er imponerende tydelig.
Hvis det var kl 02:17 i nat, kan du se data her:
stjerneskud.info

Jeg havde selv sat kameraet ud til bedugning, men fangede ingen ildkugler.
Der er en chance igen i aften, hvis det klare vejr holder.

venlige hilsener
Jesper Grønne

www.Hvad i himlen.dk
www.AstroPhoto.dk
Til top
Chris_H Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 22 Aug 2010
Lok.: Norge
Beskeder: 2475
  Citér Chris_H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 16:33
Til lykke ja, kanon fangst!
Mvh,
Christian

Vixen Polarie
Sony RX100a M2, Fujifilm X-T20 + linser
Til top
tomicich Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem: 28 Aug 2010
Lok.: Holbæk
Beskeder: 623
  Citér tomicich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 16:59
Til lykke Paul  ser fantastisk ud Thumbs%20Up
MVH Jesper
EQ6 Pro Synscan .Canon EOS 450D Moddet + Canon EOS 1100D + Skywatcher Explorer-200PDS / 8" f/5 Parabol Newton + Skywatcher Evostar 80ED DS-Pro OTA

Til top
Rune CB. Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 21 Sep 2009
Beskeder: 2968
  Citér Rune CB. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 17:12
Bravo, Paul!
Flott skudd! Clap
Mvh Rune

Min Webside
Til top
Jesper Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 13 Sep 2008
Lok.: Kastrup
Beskeder: 4647
  Citér Jesper Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 17:14
Enormt flot fangst Thumbs%20Up
http://www.astrofoto.dk/

Anybody who believes exponential growth can go on forever in a finite world is either a madman or an economist - Kenneth Boulding
Til top
JesperG Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 26 Sep 2008
Lok.: Silkeborg
Beskeder: 2096
  Citér JesperG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 17:32
Hej Paul.

Dit link til full-res. version tog jeg som en opfordring til at lege lidt med billedet.
Det er godt nok kun jpg (og det kan godt ses i efterbehandlingen), men med en anden beskæring især, og lidt PhotoShop fiddelidut, så ser det næsten ud som om at man er lige ved at få ildkuglen i hovedet.
Håber at det er i orden at jeg har mishandlet dit billede

venlige hilsener
Jesper Grønne

www.Hvad i himlen.dk
www.AstroPhoto.dk
Til top
teejay Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 08 Dec 2009
Lok.: Arendal, Norge
Beskeder: 1838
  Citér teejay Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 17:41
Clap Fantastiske bilder !!
Mvh,
Tom J
Arendal

mine bilder!

Til top
norup Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem: 28 Dec 2008
Lok.: København S
Beskeder: 486
  Citér norup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 18:08
Hej Paul, rigtig flot fangst!
Kan du oplyse tidspunktet, samt stedet for observationen?
EXIF data siger kl. 03:23:24, hvilket undrer mig lidt da der ikke er fotograferet noget med all-sky kameraer omkring den tid...
MVH
Anton Norup Sørensen
Til top
Nightsky Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 18 Sep 2008
Lok.: Somewhere
Beskeder: 3739
  Citér Nightsky Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 18:43
Uha det er gode billeder.  Tillykke med dem Paul.
Lars

Til top
nive Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 13 Sep 2008
Lok.: Mors
Beskeder: 3174
  Citér nive Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 19:13
Hej Paul  Tillykke med den flotte fangst   Clap
MVH Nils Vest
Til top
Paul Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Citér Paul Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 19:34
Tak for alle kommentarerne!

Ja glad for at kameraet vendte den rigtige vej og glad for at der ikke var dug på lige da den ildkugle kom forbi.

Kanon version Jesper, jeg kan sende dig raw filen så du kan trylle lidt med den, skal tygge mig igennem alle mine data når vejret bliver dårligt igen.

Tror jeg har 10-20 billeder hvor man kan se røgen fra ildkuglen drive væk, skal have alle billederne behandlet lidt senere og laver måske også en lille timelapse, so stay tuned :-)

Tak for info med den meteor der blev observeret, har været inde og checke og rette min tid i mit kamera, havde ikke stille om til vintertid og har generelt ikke stillet tid i kameraet i lang tid, så den var en time og syv minutter foran hvilket passer perfekt med den meteor der er observeret over Nordjylland...billedet er taget mod Nord fra Østjylland.

Redigeret af Paul - 12 Nov 2012 kl. 19:37
Til top
Wieben Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 19 Sep 2008
Lok.: Frederiksberg
Beskeder: 1249
  Citér Wieben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 20:00
Hej Paul,

Det er godt nok lys på. Tror det må være det kraftigste stjerneskud jeg har set på foto.
Mvh Heine
Quattro 10CF, Mesu 200, EQ6, Atik 460EX, Astrodon HA 5nm, OIII 3nm, SII 3nm
SX OAG + Lodestar, SW F4 aplanatic coma corrector.
Til top
norup Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem: 28 Dec 2008
Lok.: København S
Beskeder: 486
  Citér norup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 21:44
Jeg har nu opdateret siden med pejlinger, så at data fra Pauls billede indgår, samt et billede fra Steinar Midskogen nær Oslo. Man kan se at ikke alle pejlingerne fra allsky kameraerne stemmer lige godt - det er noget jeg arbejder på.
Ud fra både radianten og farten kan det i alt fald bekræftes at der er tale om en Tauride. Paul fangede den mens den var svag i 110km højde, og den måtte give op for luftmodstanden i knapt 70km højde.
MVH
Anton Norup Sørensen
Til top
tbjerkga Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Medlem: 09 Apr 2012
Lok.: Trondheim, N
Beskeder: 1
  Citér tbjerkga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 22:06
Virkelig flott! gratulerer!
mvh. Terje Bjerkgård
Terje Bjerkgården
Trondheim, Norge
Til top
Per Vis Drop-Down
Newbie
Newbie

Medlem: 30 Okt 2011
Beskeder: 10
  Citér Per Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 22:37
Hvilket flott blinkskudd!
Til top
Paul Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Citér Paul Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2012 kl. 22:38
Mange tak for update Anton, så lykkedes det at få en Tauride til samlingen...Yes!

Imponeret over hvordan du kan regne på vinkler og højde ud fra nogle billeder

Hej Heine! Ja den var meget kraftig, så den live og kunne også se eftergløden...den var hvid med en let grønlig tone, måske man kan sige noget om sammensætningen udfra farven.

Redigeret af Paul - 12 Nov 2012 kl. 22:39
Til top
Bjørn Sandåker Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 15 Feb 2009
Lok.: Dokka, Norge
Beskeder: 4197
  Citér Bjørn Sandåker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2012 kl. 03:24
Wow, det er dygtigt fanget! Enormt!   

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Vis Drop-Down

Copyright Astro-Forum - et astronomisk forum leveret af Astronomisk Selskab