Astro-Forum Websted VIGTIGT!!! Processen med at migrere Astro-forum.dk er igangsat.
Indlæg tilføjet efter den 20. sept. 2017 kl. 04 vil ikke blive medtaget i den kommende version.
Men hvis du kan leve med det, kan du fortsat skrive løs her. Ellers må du holde på guldkornene …
Venlig hilsen /administrator
Astro-Forum Danmark Astro-Forum Sverige Astro-Forum Norge
Forum Hjem Forum Hjem > ASTRO-FORUM > OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI
  Aktive emner Aktive emner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

solnedgangen

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
  Emne Søg Emne Søg  Emne-valg Emne-valg
Tom A Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem: 03 Maj 2011
Lok.: Møn
Status: Offline
Beskeder: 683
  Citér Tom A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: solnedgangen
    Sendt: 19 Feb 2013 kl. 18:23
Nogen der har set solnedgangen i aften??
Der var diffuse lysende skyer, lidt a la lysende natskyer. Skyer kanstadig skimtes men er svage nu.
Jeg har taget et par billeder med mobilen.
Dem prøver jeg at lægge op når jeg når hjem.

Redigeret af Tom A - 19 Feb 2013 kl. 20:48
Avnø Naturcenter - Stedet hvor nattemørket og AFFS mødes.
Min blog: grib-stjernerne.dk
Til top
Frank Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Medlem: 06 Jul 2009
Lok.: strøby
Beskeder: 126
  Citér Frank Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 20:38
Jeg så dem fra københavn på vej hjem fra arbejdet
Blev helt glad

Frank
Til top
Lars Malmgren Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 12 Sep 2008
Lok.: Frederikssund
Beskeder: 2602
  Citér Lars Malmgren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 20:51
Hej Tom,

Ja jeg så dem tydeligt fra færgen Helsingborg - Helsingør!
Meget smukt.

Jeg sad og tænkte over hvor højt de is-skyer lå. Formegentligt et godt stykke oppe i stratosfæren.
Der var fine bølge-strukture. Mindende en del om lysende natteskyer - og så ikke helt...

Mvh.
Lars Malmgren / Lidemark gruppen
http://lobs.flastro.dk/
Til top
Frank Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Citér Frank Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 21:05
Mon ikke der har været et eller andet der har taget tur igennem atmosfæren

Frank
Til top
Tom A Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér Tom A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 21:28
Okay så nåede jeg hjem og fik lagt billederne over på PC'en og pyntet lidt på kontrasten. Manner mobil-billeder er noget skod når man er vant til DSLR-billeder!

Nå, men til det jeg så og som Frank og Lars også så, hvilket jeg er meget glad at de gjorde! Så er vi da tre!

Ca. kl. 18.05 kørte jeg ud af Vejlands Allé (på Amager for de som ikke bor på Djævleøen Wink), før jeg var nået til Bellacenteret bemærkede jeg at himlen så lidt mærkelig ud mod vest, diset og med en stribet struktur. Tænke at det bare var dis. Da jeg havde passeret alle bygninger kunne jeg se at det var en ret isoleret skyformation. Med tydelige striber og en hvid med en anelse blå farve, som lysende natskyer. Striberne var ikke som lysende natskyer hvor striberne og skystrukturerne tit står meget skarp og tydelig, her var strukturerne diffuse i kanten som slet ikke så skarpe som "normalt".

Da jeg nåede til Avedøreholme, kørte jeg af motorvejen og stoppede på Kystholmen og tog tre billeder med mobiltelefonen, inden jeg startede denne tråd. Mens jeg skrev falmede skyerne hurtigt og omkring 18.20-18.23 var der kun nogle svage røde striber tilbage. Tydeligvis belyst af en fjerne solnedgang.

Og nu til det store MEN. Det er ikke sæson for lysende natskyer! Og undervejes kunne jeg ikke slippe tanken om, at i forbindelse med Tunguska-nedslaget, så man en stribe af usædvanlig lyse sommenætter over Skandinavien. Så jeg tænker om det jeg, Frank og Lars har set, er damp/støv-skyen fra Chelyabinsk-nedslaget, som nu er drevet over til os???

Jeg har prøvet at beregne den højde som skyerne skal være i, for stadig væk at blive belyst af solen, selv om at denne er 8 grader under horisonten. Skyerne skal oppe i en højde på omkring 60 km!!

Nogle kommentar og forslag? Andre som så noget?

Billede hvor kontrast og kurver er justeret så skyerne og deres struktur bliver mere synligt.

Redigeret af Tom A - 19 Feb 2013 kl. 21:30
Til top
EDBBOB Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 11 Jun 2011
Lok.: Kbh V
Beskeder: 2217
  Citér EDBBOB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 21:36
Siger i at der drætter så meget stenstøv ned fra himlen, at jeg skal pille kikkerten ind?
C8, ED80, 428m, OSSP, EQ6, Alccd5 mm.
"For dark is the suede that mows like a harvest"
Til top
Tom A Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér Tom A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 21:40
Ja! Men her på Møn er det som sne. Så det må være vanddampen som nu er ved at drysse ud Wink
Til top
MrJulius Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Medlem: 08 Dec 2009
Beskeder: 948
  Citér MrJulius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 23:14
Stilig, jeg tror helt klart du kan være inne på noe.
Forskere har funnet ut at en stor bestandel av NLC er "meteor røyk".
Meteor Smoke Makes Strange Clouds
Jeg skal iallefall ut å kikke i morgen tidlig.
Til top
MrJulius Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér MrJulius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 23:33
Til top
Tom A Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér Tom A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2013 kl. 23:50
Citat: MrJulius

Her er de NLC fanget fra England
http://spaceweather.com/gallery/indiv_upload.php?upload_id=76793

De ligner meget det jeg så. Og tidspunkt i forhold til solnedgang (en time efter) passer også meget godt. Så mon ikke det er samme fænomen!

Spændende Smile

Redigeret af Tom A - 19 Feb 2013 kl. 23:51
Til top
Frank Vis Drop-Down
Groupie
Groupie

Citér Frank Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 00:05
Det er da gode billeder du har fået taget tom

Jeg fik ikke taget nogle billeder for min tlf tar elendige billeder, så kom jeg i tanke om at jeg havde mit lommekamera med i bilen, fik tændt det men det slukkede med det samme fordi der manglede batteri

Frank
Til top
MrJulius Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér MrJulius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 07:34
Da var jeg også heldig å fikk se disse sjeldene NLC. Ikke daglidags at man ser NLC nesten direkte mot sør og kun 10 grader over horisonten. Setter sammen noen bilder nå.

Til top
MrJulius Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér MrJulius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 10:27
Da har jeg laget en ny post på internettsiden min:
Noctilucent Clouds in the Winter!

Der finner man bilder og timelapse. Om noen vil bli kreditert med fullt navn er det bare å si fra.
Til top
Tom A Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér Tom A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 11:45
Herligt at du har fanget skyerne her til morgen!
Ligesom de skyer jeg så, har "dine" også tydelig striber.

Og ganske interessant at skyerne nærmest er over hovedet på os i København!

Til top
MrJulius Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér MrJulius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 12:36
Jeg synes også det var veldig morsomt når jeg fikk de resultatene.
Nå har jeg laget en beskjært utgave av timelapsen der man ser stipene tydeligere.
http://youtu.be/6J40474mknA

Skal ut etter solnedgang for å se om noe dukker opp i sør-vest.
Takk igjen for tipset om skyene Star

Redigeret af MrJulius - 20 Feb 2013 kl. 12:36
Til top
JesperG Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Medlem: 26 Sep 2008
Lok.: Silkeborg
Beskeder: 2096
  Citér JesperG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 16:58
Interessante billeder.
Jeg tror bestemt ikke at det er lysende natskyer, også kaldet NLC, Noctilucent Clouds eller Polar Mesospheric Clouds. Forholdene oppe i mesopausen burde ikke lave dem nu.
Forholdene i stratosfæren er heller ikke til perlemorsskyer eller Nacreous Clouds, stratosfæren er for varm pt. der var en pludselig stratosfærisk opvarmning for nyligt. De er også typisk meget farvestrålende som iriserende skyer på steroider.

Tom A - hvis du siger at de var synlige (soloplyste) til 1 time efter solnedgang, og at du har beregnet at det kræver en højde på 60 km, så er det vel meget påfaldende at tænke på meteoritstøv i stratosfæren og den nederste del af mesosfæren.

Meteoritten har naturligvis lavet en del støv i de lag og støvet spredes og kan sagtens være over Skandinavien nu.
For et par år siden fotograferede jeg en slags kunstige lysende natskyer (i mesopausen) efter en raket affyring i Rusland. De blev observeret og fotograferet i Rusland, Baltikum, Danmark og Skotland. Der er ved at blive lavet en videnskabelig artikel om det. Det er også generelt accepteret at mikrometeorider eller meteorstøv kan være medvirkende til dannelsen af NLC. Jeg tror derfor at der er en vis sandsynlighed for at fænomenet i går kan have relation til meteoritten i Rusland.

Spændende om der kommer noget på himlen i aften.
venlige hilsener
Jesper Grønne

www.Hvad i himlen.dk
www.AstroPhoto.dk
Til top
JesperG Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Citér JesperG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 19:35
Var der nogen der havde klart udsyn de sidste par timer ?
Her var der bare de sædvanlige grå skyer.
venlige hilsener
Jesper Grønne

www.Hvad i himlen.dk
www.AstroPhoto.dk
Til top
MrJulius Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér MrJulius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 20:31
Skyene var iallefall natt/morgen lysende, noctilucent Wink
Jeg husker den tråden Russerne laver kunstige NLC
Du får si fra når artikkelen er klar for allmenn beskuelse.

Jeg var ute en tur og observerte noen brunaktige svake skyer sand/støv?, mener å ha sett slik før.
Jeg kom først frem etter solnedgangen, men det var spektakulært rødt.

Timelapse kommer litt senere i kveld.

Til top
MrJulius Vis Drop-Down
Senior Member
Senior Member

Citér MrJulius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2013 kl. 23:29
Citat: JesperG

Interessante billeder.
Jeg tror bestemt ikke at det er lysende natskyer, også kaldet NLC, Noctilucent Clouds eller Polar Mesospheric Clouds. Forholdene oppe i mesopausen burde ikke lave dem nu.
Forholdene i stratosfæren er heller ikke til perlemorsskyer eller Nacreous Clouds, stratosfæren er for varm pt. der var en pludselig stratosfærisk opvarmning for nyligt. De er også typisk meget farvestrålende som iriserende skyer på steroider.

Hvor finner du ut dette? Finnes det noe tilgjengelig varsel?
Jeg vet om denne for jetstrømmen og denne for temperaturen i stratosfæren.

Jeg har foreløpig endret navn til Noctilucent-like clouds. Perlemorskyer ser veldig annerledes ut ja.

Her er det eneste jeg klarte å fange opp mot sør-vest, definitivt ikke NLC. Kanskje Cirrus skyer eller noe slags støv/sand?
http://youtu.be/H1Hg4RL-7S4

Redigeret af MrJulius - 20 Feb 2013 kl. 23:29
Til top
JesperG Vis Drop-Down
Milky Way
Milky Way

Citér JesperG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2013 kl. 08:17
Der var en nyhed omkring stratosfærisk opvarmning på dmi i sidste måned, og der skal være meget koldt for at Nacreous Clouds dannes. http://www.dmi.dk/dmi/den_kolde_vinter_kommer_oppefra

Den ekstra røde farve kan skyldes et større indhold af (meteor)støv i atmosfæren, dermed spredes de korte blå bølgelængder mere og filtreres dermed mere væk omkring solop- og nedgang.

Jeg skal nok vise artiklen om raketterne og NLC når den er udgivet, den er i redaktionsfasen nu.

venlige hilsener
Jesper Grønne

www.Hvad i himlen.dk
www.AstroPhoto.dk
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum tilladelser Vis Drop-Down

Copyright Astro-Forum - et astronomisk forum leveret af Astronomisk Selskab